tisdag 1 april 2014

EN FREDAG

Fredag.
Nytt jobb.
Som fiskansvarig på den nyöppnade butiken Coop Ladugårdsängen i Örebro.

Fredag.
Butiken har varit öppnad i 3 dagar.

Fredag.
Kommer tillbaka från frukostrasten.
Anna och Emma var ute i delin. Jag pratar med en kund.
Karin var i köket.
Kunden, lätt utvecklingsstörd kille. Han hade sin mamma med sig.
Killen älskade skaldjur. Han hade sett flera sorter när han hade åkt Birka.
Han frågade om ostron.
-Kan det finnas en pärla där i?
-Vi kan se efter. svarade jag.

Fredag.
Nyöppnad butik.
Har ingen ostronkniv.
Tar en stor kniv.
Tar det väldigt försiktigt.
Försiktigt.

Fredag.
Stor vass kniv.
Ostronet som är litet och hårt.
Fingrar som är mjuka.
Blå tunn plasthandske.

Fredag
-Detta gick illa. säger jag till kunden.
- Vi går nu. sa kunden.

-Anna! Kan du komma och hjälpa mig? säger jag lugnt till Anna. Emma står bredvid.
i mitt huvud hör jag mig själv skrika: ANNA! JAG DÖR!

Fredag.
Det droppar.
Nej, det rinner blod från min tunna blåa plasthandske.
Jag har skurit mig illa.
Jag börjar gråta.
Kastar mig ut på lagret.
Ser ingen där.
För många tårar i ögonen.

Fredag.
Petra står vid datorn på lagret o ser sin kollega komma ut från fiskavdelningen till lagret.
Hon ser ut att skratta.
Men något är fel.
Det droppar.
Nej det rinner blod från hennes hand.
Helvete!

Fredag.
Jag gråter på inandningen. Kan inte få ut ett ljud.
Rädd.
Jag hör hur Petra ropar till Anna att skynda på med pappret.
Hon tar tag i pappret o lindar det hårt runt min hand.
-Vi måste till akuten! säger Petra.

Fredag.
Jag ser inte vart jag går.
Petra håller hårt i min hand.
Jag gömmer mig lite bakom henne när vi går genom butiken.
Det är mycket folk.
Det är fredag.
Det är lön.
Petra ska hämta bilnyckeln.
Vi går ut till bilen.
Nån kommer med ett bandage. Lindar det runt min hand.

Fredag.
Borde inte alla söndagsåkare hålla sig till just söndagar?
Trafiken snilglar sig genom staden.
Vägbyggen så klart.
Håller handen högt.
Gråter inte lika mycket längre.

Fredag.
På akuten kommer en man med lustig mustach och tar emot oss.
Vi får komma in före de som satt i väntrummet.
Mustach läkaren och en kvinnlig sköterska tar varsamt bort bandaget, pappret och
slutligen min tunna blåa plasthandske.
Handsken som jag hade på min högra hand tar jag av själv med hjälp av tänderna.
Dom spolar i mina sår.
Tar av mig mina ringar.
Ser att jag skurit mig i långfingret, ringfingret och illa i lillfingret.
Jag får ett nytt bandage.

Vi blir skickade till handkirurgen.

Vi sitter i ett väntrum.
Småpratar lite.
Jag är så glad att det just är Petra som sitter där bredvid mig.
45 minuter går.
Det börjar göra riktigt ont.

Fredag.
Vi blir inkallade.
Läkaren heter Fischer.
Han kollar extra noga på mitt lillfinger.
Han bedövar min hand med en spruta.
Petra klappar o klämmer på mitt ben.
Fyra stick som gör ont som fan.
Fingrarna gör inte ont längre.
Fischer tittar och känner på mitt lillfinger.
Det kommer in en till doktor. Han heter Patrik.
-Senan i lillfingret är nästan av. säger Patrik.
Jag gråter.
Han håller i mina fingrar och ber mig att knyta handen.
Det knäpper till i lillfingret.
Senan gick helt av.
Jag gråter igen.
Patrik och Fischer pratar med varandra.
Fischer syr ihop såren på mina fingrar.
4 stygn på llillfingret.
2 stygn på ringfingret.
Långfingret fick lite tejp.
Hela handen och en bit ner på armen får bandage.
En svart pil blir målad på armen med en spritpenna.

Det ska bli operation på eftermiddagen.

Petra kör tillbaka mig till jobbet.
Jag blir nästan omkullsprungen av kollegor som vill krama mig o fråga om hur det gick.
Det kändes bra.
Jag gillar mina kollegor.
Jag gillar Petra.
Jag gillar till och med min chef som jag fick en kram av.

Efter ett tag kommer min mamma o hämtar mig.
Vi åker tillbaka till sjukhuset.
Det är snart dax för operation.
I väntrummet får vi veta att jag ska få lite kläder och att jag kommer att få lite lugnande medicin.
Patrik kommer förbi.
Han berättar att det inte blir någon operation i dag.
Så jag får hålla mig till måndag.
Ok. Inte mycket att göra åt saken.
Åker hem.

På kvällen mår jag psykiskt dåligt.
Kan inte sluta gråta.
Är bara så ledsen.
Somnar på en blöt kudde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar